تعداد بازدید: 4329

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 14 ارديبهشت 1389-0:0

"حرف" نو بايد زد

"حرف" حرفه اي نيست. (يادداشت عباس مهدوي-روزنامه نگار ساروي- به بهانه انتشار روزنامه محلي حرف مازندران)


سومين نشريه روزانه مازندران با عنوان " حرف " ، پا به عرصه رسانه هاي مكتوب مازندران گذاشت .

 روزنامه "حرف مازندران " به صاحب امتيازي و مدير مسوولي شكرالله رضازاده شرمه پس از انتشار يك پيش شماره ، فعاليت رسمي خود را آغاز كرد و تاكنون 3 شماره را عرضه كرده است .

 انتشار روزنامه اي ديگر را بايد به فال نيك گرفت و آن را يك رويداد ارزنده فرهنگي براي مازندران قلمداد كرد.

 تولد يك رسانه در استاني كه از محروميت اساسي رنج مي برد و توانمندي هاي پر شماري دارد بر روند توسعه ورفع عقب ماندگي ها شتاب بيشتري مي بخشد و زمينه ساز تحرك و پويايي هر چه بيشتر است .

 بي ترديد با ورود حرف به حلقه نشريات استان و انتشار 3 روزنامه مازندراني ، فضاي رقابتي موجود براي عرض اندام رسانه اي ، ر ونق بيشتري خواهد يافت و عرصه براي تنوع ديدگاههاي مختلف فراهم خواهد شد .

"حرف مازندران" روزنامه اي است كه خط مشي اصولگرايي و رويه رسانه اي روزنامه كيهان را دنبال مي كند .

صاحب امتياز اين روزنامه ، پيش از اين سرپرست روزنامه كيهان در مازندران بوده است و در زمان وزارت صفار هرندي سر دبير پيشين روزنامه كيهان و مدير كلي محمد اسماعيل امامزاده در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران كه وي نيز از سابقه سال ها فعاليت و تجربه در عرصه هاي مختلف مديريتي كيهان برخوردار است ، موفق به دريافت مجوز انتشار روزنامه حرف در مازندران شد .

فعالان رسانه اي استان در خيابان امير مازندراني و سرپرستي روزنامه كيهان ، همواره دغدغه انتشار نشريه اي با اهداف اصولگرايانه را در سر مي پروراندند .

امام زاده كه قبل از رضا زاده و طي سال هاي گذشته عهده دار سرپرستي كيهان در مازندران بود ، با ورود به ارشاد و مديريت دستگاه فرهنگي استان ، زمينه تحقق اين دغدغه را جامعه عمل پوشيده تا جبهه اصولگرايي نيز صاحب تريبون و رسانه اي روزانه براي بيان نگرش ها ، ديدگاهها و علايق و سلايق خود شود .

از انتشار حرف در مازندران بايد استقبال كرد و آن را يك اتفاق تازه براي چند صدايي ، تضارب آرا و طرح انديشه هاي مختلف دانست .

حرف اما حرفه اي نيست. بررسي دو شماره روزنامه " حرف مازندران " بيانگر آن است كه اين نشريه با برنامه ريزي و رعايت معيارهاي حرفه اي پا به ميدان نگذاشته است .

حرف با مولفه هاي يك رسانه محلي ، فاصله بسيار دارد و مطالب درج شده در آن پاسخگوي مطالبات مخاطبان نيست .

بومي گرايي بايد اساس و شالوده يك نشريه محلي قرار گيرد تا آنچه را كه در نشريات سراسري شاهد نيستيم ، به خوانندگان عرضه شود .

بخش اعظم محتواي حرف رويكردي غير بومي دارد و مربوط به سايت هاي خبري ، تحليلي و آموزشي است .

در حرف از توليد خبر، گزارش و يادداشت ، خبري نيست و منابع اين روزنامه از رسانه هاي مجازي تامين شده است .

حرف از فرصت طلايي شماره هاي نخست براي معرفي شايسته و تاثيرگذار خود بهره نبرده است و نتوانسته توجه افكار عمومي و علاقمندان به رسانه هاي مكتوب را به خود جلب كند .

درحالي كه انتظار مي رفت ، اين روزنامه بتواند به مددنيروهاي فكري و با تجربه رسانه اي خود ، با جريان سازي سازنده و حرفي نو، اعلام موجوديت كند ؛ 80 درصد مطالبات مطالب منتشره در حرف ، ملي و فرا ملي است .

اين امر بيانگر آن است كه اين روزنامه از فقدان تحريريه اي كارآمد و مولد رنج مي برد . اين روزنامه به رغم هزينه هايي كه در انتشار روزانه متحمل مي شود حتي صفحات رنگي خود را نيز به مطالب غير بومي اختصاص داده است كه محصول خبرگزاري هاي فارس و پايگاه خبري رجا نيوز است .

صفحات اين روزنامه فاقد شناسنامه است و درآميختگي مطالب با موضوعات مختلف ، نشريه را با بي نظمي مواجه ساخته است .

 قصد نقد غير منصفانه و بيان صرف كاستي ها و كمبودهاي اين روزنامه را ندارم . اما بايد گفت ، توليد اختصاصي در حرف آن قدر كم رنگ است كه حرفي براي تحليل محتوايي و بيان نقاط قوت اين نشريه تازه متولد شده باقي نمي ماند .

ترديدي نيست كه تداوم رويه فعلي ، حرف را با بحران ارتباط با مخاطبان و ناكامي اقتصادي مواجه خواهد ساخت .

مديريت اين روزنامه بايد در نخستين گام ، تشكيل تحريريه اي حرفه اي و كار بلد را در دستور كار قرار دهد و همه روزه با حرفي تازه ، صبح را آغاز كند .

 يك رسانه اگر در روزهاي آغازين فعاليت خود نتواند در راستاي مولفه هاي مبتني بر ميل ، نياز و مصلحت مخاطبان گام بردارد ،در ادامه مسير به روزمرگي و انفعال خواهد رسيد .

 " هر روز حرف نو " ، بايد ملاك و رويكرد حرف مازندران قرار گيرد تا شاهد انتشار روزنامه اي خوش فرم و محتوا در استان باشيم .

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)


  • زینت نظری پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 5 مهر 1392-0:0

    دوباره سلام

    خوبه که مازندرانی هستید و اما کاری نمیکنید.

    متشکرم

    یه سری بزنید

    ggtabari.blogfa.com

    • شنبه 22 آبان 1389-0:0

      مملکت گل و بلبل اینه دیگه . واقعا" این تازه به دوران رسیده ها چطور کارشناس شدند ما نمی دونیم!

      • پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389-0:0

        چرا از بشير نمي گوييد.مگر اين روزنامه حرفه اي است.تازه خبر نداري اقاي نويسنده 2 روزنامه ديگر هم در راه است.گريه و زاري صاحب امتيازها را نبين.همه شان وضعشان توپ است.بدبخت خبرنگارها.

        • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

          روزنامه حرف با تيتر اقاي احمدي نژاد را هم ديدم.نقد سازندهاي است.
          اقاي رضا زاده از اين روزنامه بايد استفاده بهتري كند.استاني شويد تا قويتر شويد.

          • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

            اقاي مهدوي مچكرم.با اين مطلب حرف معروف مي شود.

            • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

              احسنت اقاي نياز اذري.تحليل درستي است.نقد اقاي مهدوي هم منصفانه است.روزنامه حرف را امروز ديدم.مطالب بومي اش اندك است.نقد پذير باشيم.حرف شكل خوبي دارد.اما محتوا ندارد.

              • ایرج نیازآذریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                بایدپذیرفت که استان مازندران درزمینه مطبوعاتی به دلایل ذیل درفقر بسر میبرد.1-ضعف نظارتی،آموزشی ،حمایتی وهدایتی ارشاد استان ازسالهای دور تاکنون2-عدم حضورتشکلهاوفعالان سیاسی درمطبوعات3-ورود افراد غیرحرفه ایی به این عرصه4-صنعتی نبودن استان ووابستگی نشریات به دستگاهای دولتی5-ترجیح فرهنگ شفاهی برادبیات مکتوب دربیان نظرات درمازندران6عدم کادرسازی وتربیت نیروهای متخصص توسط احزاب،تشکلها وخود رسانه ها7-تقدم رویکرد اقتصادی بر فعالیتهای مطبوعاتی درنزد صاحبان امتیاز نشریات8-عدم خودباوری درخبرنگاران 9-عدم حضور جنبش دانشجویی درمطبوعات استان10-ضعف سازماندهی وصنفی درونی مطبوعات

                • مهران عزيزيپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                  مگر بشير و وارش حرفه اي اند اقاي مهدوي.
                  نشريات استان اداري اند و حرفي براي گفتن ندارند.ويژه نامه هاي كيهان هم بسيار غير حرفه اي است.شما كه ارشادي هم هستيد براي نشريات چه كرديد.مگر شما كارشناس مطبوعاتي داريد كه حرف داشته باشد.

                  • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                    آره آقا حرف های نو و قشنگ بزنید برای بعد از غذا خیلی خوب است منتها اگر.....

                    • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                      کدام هفته نامه ویاروزنامه دراین استان حرفه ای است بخش اعظم موضوعات درج شده درنشریات استان ازسایت های مختلف است همین آقای مهدوی که باچندروزنامه کارمی کندیک خبردرارشادتهیه می کردوبرای هفت روزنامه ارسال می کردوازهمه هم پول می گرفت علی رغم اینکه درارشادنیزحقوق دریافت می کردآیااین حرفه گری است که اومدعی آن است وهکذا

                      • ته هم محليپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                        ته بزن بوينم چه چي گني

                        • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389-0:0

                          چند وقت قبل دوستی که به اصطلاح شغلش آزاد بود و پر درآمد از من پرسید نحوه انتخاب خبرنگاران چگونه است و بر چه اساسی افراد به این شغل روی می آورند؟ گفتم چطور؟ گفت فامیلی داریم که سابق بر این در بازار روز ساری مرغ و خروس می فروخت و حالا می گویند که خبرنگار است آقای ... . گفتم بله ایشان را می شناسم و ادامه دادم که بنده دانش آموخته این رشته هستم اما دانش آموختگان رشته خبر و رسانه و حتی رشته های مرتبط در جمع خبرنگاران استان کمتر از انگشتان دست است، عده زیادی از خبرنگاران نیز بازاریابانی بوده اند که پس از مدتی قلم به دست گرفته اند و شده اند بازاریابان فرهنگ نویس . گفت پس برای همین است که مطبوعات بومی تقریبا بی سر و ته هستند . سرم را انداختم پایین چون هیچ جوابی نداشتم. و این گونه است که هر ننه قمری وارد عرصه فرهنگ و فرهنگ نویسی می شود که در نهایت به انتشار نشریات بدون بار فنی منجر می شود. خانه مطبوعات استان نیز در این راه و برای جلوگیری از این مساله گامی برنداشته بلکه اعضای خانه مطبوعات به دلیل اینکه افراد آماتور را با حقوق کمتری می توانند به کار بگیرند دست به چنین اقداماتی می زنند. اغلب افرادی که در هفته نامه های اعضای خانه مطبوعات مشغول به کارند درآمد ماهیانه 40 الی 60 هزار تومان دارند.


                          ©2013 APG.ir